הסיפור שלנו בשלמותו בפעולה |
בבית הספר פגשתי תלמידים נבונים וסקרנים מאוד שחפצים ללמוד ולדעת אודות קהילת בית ישראל, שעלייה יודעים מעט מאוד, יודעים מעט מאוד כי בעירם, כמו בערים מבוססות אחרות במדינה, נוכחותם של בית ישראלים דלה מאוד, המפגש הבלתי מתווך בינם לבין אחיהם ישראלים יוצאי אתיופיה נדיר ביותר.
הם אולי בכל זאת שומעים סיפורים על קהילת בית ישראל דרך אמצעי תקשורת, שבדרך כלל הסיפור מתחיל במבצע משה ובמבצע שלמה, ומסתיים בסיפורי עוני ומסכינות או סיפורי הצלחה נדירים והיסטורים המסופרים בפליאה גדולה בתקשורת. תלמידים נפלאים אלה ועוד תלמידים רבים במדינה צמאים לדעת את הסיפור שלנו בשלמותו, הסיפור המשלים את המסופר מנקודת מבט של ההגמוניה - המדינה, התקשורת, ונציגי הקהילה שעברו תהליך תרבות עמוק, עוקר שורשים, משכיח זיכרון, ורצון זיקה ושימור העבר שלנו.
התוכנית, הסיפור שלנו בשלמותו, חושפת הציבור הישראלי הכללי בכלל ואת הדור הצעיר בפרט, זווית היסטורית, תרבותית ואמונית אותנטית, אמינה וחדשה, ופחות ידועה הן על בית ישראל והן על החברה האתיופית, שלצדה שהיינו שנים רבות, הושפענו ממנה והשפענו עליה. אתיופיה היא לא מלחמות אחים, בצורות ורעב, מחלות ומוות, המסופרים מנקודת מבטה של האליטה התרבותית המערבית. אתיופיה היא מקום מוצאו של אדם, מדינה רביעית לקבל אמונה מונותיאיסטית, לייסד ארגון חברתי מורכב ומתוחכם מקדמת דנא, ולהמליך קיסרים ומלכים במשך אלפי שנים ולהבטיח את חירותה תוך סילוק כוחות אימפריאליזם וקולוניאליזם אימתניים בבושת פנים.
יהודי אתיופיה אינם סך הכול של סיפור מבצעי עלייה, קהילה נידחת ממרכזיים יהודים בעולם, שחוקרים מערבים ויהודים חרוצים גילו אותם. כי אם קהילה יהודית עתיקה שהתקיימה לצדה של תרבות אתיופית מפוארת. יהדות אתיופיה היא לא מיעוט ככל המיעוטים הנרדפים בעולם כי אם קהילה גאה שניהלה אוטנומיה שלטונית, ממלכת גדעונים, מעל אלף שנה באדמת אתיופיה. קהילה יהודית גאה ששמרה, חרף האתגרים וקשיים הקיומיים, על גחלת אמונה. קהילה שערכה מסע עליה רגלי מפרך במדבריות סודן, כבוש שמר ושת, גנבים וליסטים, ששום פזורה יהודית חלוצית ככל שתהיה לא עשתה, ובדרך מאתגרת זו מימשה את חלומה עתיק יומין, את חזון הנביאים: הבנים שבו אל גבולם - ובנות אל נחלתן.
תלמידי בית ספר ע"ש מרדכי גור, במודעין מכבים רעות |
אנחנו צוות, הסיפור שלנו בשלמותו, מתנגדים בלי פשרות למושג קליטה חד-סטרית. כי הנחה זו רואה ביהודי אתיופיה אובייקט אנושי פסייבי, שצריך, מוכרח וחייב להיספג בחברה הישראלית, לאמץ את ערכיה, תוך השלמה מוחלטת של זהותנו ומאפיינו התרבותיים מעוררי גאווה. אנו מאמינים בקליטה הדדית, על פי השקפה זו, אין סוכן קולט וסוכן נקלט, כי בין עדת בית ישראל לחברה הכללית מתקיימת מערכת יחסים סימביוטית. משמעותה, שאינה משתמעת על שתי פנים, קליטה הדדית, המאפשרת למידה הדדית, רק באמצעות הלמידה ההדדית, אפשר לבנות חברה סבלנית וסובלנית, אשר הפרטים בה מקבלים את עצמם ואת זולתם באופן שווה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה